Benieuwd naar welke nieuwe features eraan komen in Google Search? Jaarlijks organiseert Google het Search On evenement. Eind september vond dit plaats en tijdens dit evenement zijn er veel nieuwe features behandeld. In dit blog lees je de meest relevante features die aan bod zijn gekomen. Een selectie uit velen, want Google is druk bezig geweest.
Vroeger bestond de zoekresultatenpagina van Google alleen uit tekstvakken. Tegenwoordig focust Google zich bewust veel meer op het slimmer maken van de algoritmes en het optimaliseren van de zoekervaring voor de gebruiker. Zo zie je nu bijvoorbeeld Google Maps, afbeeldingen en video’s. In de komende maanden zal Google onder andere met deze features komen om hun doel te bereiken: Gebruikers op elk moment en/of elke situatie kunnen helpen.
1. Makkelijk shoppen via Google
Online shoppen is nog nooit zo populair geweest als nu. We doen het allemaal, en meestal via Google. Waar online shoppen via Google al gemakkelijk was wil Google het de gebruiker nog gemakkelijker en leuker maken met de volgende features:
- Je kan gaan zoeken met ‘Shop +’ het gene wat je wilt kopen. Wanneer je enter drukt zal Google direct een shopping ervaring tonen. Je krijgt dan een overzicht van producten en verschillende winkels waar je het product kan kopen. Bij deze vernieuwde shopervaring zal een ‘shop the look’-feature komen. Hiermee kun je samen met het gekozen product je outfit compleet maken met items die er goed bij passen.
- Bovenaan worden de trending producten getoond. Daarnaast zullen alle afbeeldingen 3D worden weergegeven in plaats van 2D. Je zult een dynamisch 360 beeld krijgen van het product. Aan deze shopervaring wordt ook een ‘buying guide’ toegevoegd die door middel van vragen en helder advies jou op weg helpt met jouw aankoop.
2. Focus op duurzaamheid
Google gaat zich volop focussen op milieubewuste keuzes. Dit gaan ze doen met de volgende features:
- Stel, je zoekt naar een nieuwe auto via Google. Tijdens deze zoektocht zal Google je helpen zoeken naar een milieuvriendelijke auto. Zelfs de kosten voor benzine zullen worden uitgerekend door het zoekplatform. Alles zodat jij een goede en verstandige keuze maakt, je geld bespaart en een betere keuze maakt voor het milieu.
- Wanneer je een route plant met Google Maps zal er een optie komen om de meest milieuvriendelijke route te kiezen.
- Als je shopt met Google zullen tweedehands producten aangegeven worden.
3. Verdere personalisatie
Google zal zich focussen op een nog meer gepersonaliseerde zoekervaring. Dit geldt voor kookinspiratie en shopping-resultaten. Zo wordt bijvoorbeeld je favoriete merk als eerste vertoond als je zoekt naar nieuwe kleding. Mocht je opzoek zijn naar kookinspiratie met Google, dan zal Google nieuwe recepten vertonen die gebaseerd zijn op jouw interesses en smaak.
4. Verbeteringen in Google Maps
Google Maps zal een aantal nieuwe features krijgen om ervoor te zorgen dat jij nog vaker Google Maps zal gaan gebruiken.
- Er komt een ‘Neighborhood Vibe’ feature. Deze feature zal je alle informatie geven over het gebied waar je heen wilt gaan. Zo krijg je tips, foto’s en populaire plekken te zien.
- Er komt ook een ‘Live View’ functie. Met deze feature krijg je, wanneer je je camera opent, interactieve pijlen in beeld te zien die je laten zien waar je loopt en waar je naartoe moet.
5. Toegankelijke informatie met search
- Met deze feature wordt het nog makkelijker om snel antwoorden op je vragen te vinden. Deze ‘Discussions and forums’ feature zal relevante content van forums en online discussies laten zien in de zoekresultaten.
Tijdens het event werden nog meer nieuwe functionaliteiten bekend gemaakt, maar deze vonden wij erg interessant. Meer weten over adverteren en zichtbaar zijn in Google? Neem dan contact op met onze Google Ads expert en we vertellen je er alles over!