De wetgeving op het gebied van data wordt steeds strenger. Dit betekent dat gegevens van burgers steeds minder uitgewisseld mogen worden. Dat in een tijd waarin marketing steeds persoonlijker en gerichter wordt. Naast dat de overheid ervoor zorgt dat gegevens en data niet gedeeld mogen worden door wetgeving aan te passen, is ook de klant zich telkens meer bewust van de gevaren van het delen van persoonsgegevens. Hierdoor is het gebruiken van deze gegevens ook veel moeilijker. Maar wat betekent dit voor online marketing?
Dataopslag en verwerking
Op dit moment draait het bij online marketing veel om gepersonaliseerde advertenties. Potentiële klanten krijgen precies te zien waar zijn of haar interesse ligt. Dit is mogelijk omdat er veel data wordt verzameld. Maar het gebruiken en verzamelen van deze data wordt telkens beperkter. De vele datalekken en ransom-ware waarmee criminelen via internet proberen gegevens, geld en zelfs identiteiten te stelen, zorgen ervoor dat er op een andere manier om moet worden gegaan met het verzamelen en gebruiken van persoonsgegevens.
Bescherming van persoonsgegevens
Ter bescherming van persoonsgegevens is de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming) in het leven geroepen. De AVG zorgt ervoor dat iedere website toestemming moet vragen aan zijn bezoekers voor het plaatsen van cookies. Op basis van third party cookies wordt veel data verzameld. Nu deze manier van data verzamelen meer afgeschermd is, zijn we soms genoodzaakt om op een andere manier marketing tools in te zetten.
Het blijkt uit onderzoek dat maar liefst 94% van de mensen zich zorgen maakt over de bescherming van hun persoonsgegevens. Daarom is het niet alleen in belang van de AVG om zorgvuldig om te gaan met gegevens van je (potentiële) klanten (online bezoekers, maar ook offline in het geval van data verzameling in een winkel of bedrijf). Het is ook belangrijk omdat je niet wilt dat klanten en bezoekers het vertrouwen in uw bedrijf verliezen.
Marketing zonder third party cookies
Het is een misvatting dat er alleen op basis van third party cookies gepersonaliseerde content geboden kan worden. Op basis van de locatie van het ip-adres van een computer is het nog steeds mogelijk om relevante advertenties te tonen. Ook zijn klanten meer bereid om hun gegevens te delen wanneer ze een bedrijf vertrouwen. Op basis van deze first party cookies is het goed mogelijk om gericht te adverteren. Het vraagt meer creativiteit om door middel van first party cookies een voorsprong te behalen op de concurrentie. Maar de mogelijkheden om online succes te behalen zijn er nog steeds.
Wil je meer informatie over de online marketing mogelijkheden heden voor je bedrijf? Boek dan een gratis adviesgesprek!